fredag den 13. juni 2014

Pose-kort

Pose-kort

Så fik jeg tid til at lave en vejledning på det jeg kalder for Pose-kort...
Der kommer en masse billeder med i denne forklaring, men hvis ellers I læser med hele vejen, så skulle I gerne kunne bruge vejledningen, uanset hvilken pose I vælger at arbejde med. Derfor er der heller ikke nogle mål med i vejledningen, fordi I selv kan tilpasse kort-målene, så de passer til posens størrelse.
God fornøjelse til Jer der læser med hele vejen :-)

Jeg har her brugt en thepose og da posen er rimeligt "lang/høj" kan der komme rigtigt mange folder på den, som til slut vil give rigtigt mange "lommer" til kort og tags.
Bemærk venligst at posen har en firkantet bund... Det er den type pose jeg bedst kan lide at bruge til disse kort. Der findes mange typer poser i diverse hobbyforretninger, men hvem siger, at man ikke kan bruge ærteposer fra forskellige forretninger eller lign... :-)

  
Jeg sætter posen på siden, så I nu gerne skulle kunne se hvordan jeg limer den sammen.
Der skal lim/tape på den længste side på posens side og i den lille vinkel i bunden.


Posen skal limes på samme måde i begge sider...
Her har jeg taget den hvide strimmel af den dobbeltklæbende tape, men håber at I kan se teknikken. Det er vigtigt at limen i den lille vinkel i bunden er i den side hvor bunden lukker sammen.. 
Dette er den anden side af posen og der er tape på posens øverste kant og på den vinkel som er tæt på at lukke sig naturligt sammen.. 


 Herefter lukkes posens bund sammen en enkelt gang uden at lime nogen steder.


 Så limes/tapes bunden i hver side.


 Herefter lukkes bunden sammen og nu skal posen foldes sammen flere gange. 


 Jeg vælger her, at lave en smule afstand til bundens første åbning, før jeg folder posen bagom og limer igen på bagsiden. Det giver en sjov effekt når posen er foldet færdigt.
På det næste billede har jeg vendt posen om, så jeg bedre kan vise, hvordan jeg nu kommer lim/tape på "bunden" af posen, før den igen lukkes sammen.


Her er posen atter foldet en gang og bemærk at den bliver foldet som en harmonika ..  aldrig rundt omkring sig selv for så "lukker" man for "lommerne" til kortene..


Her er posen foldet helt sammen.


 Her har jeg sat forskellige små lapper i hver af de mange forskellige lommer som kommer frem hvis man leder en lille smule.. 
Man kan selvfølgelig sagtens lime yderligere lommer udenpå posen, men disse lommer er kommet frem ved selve "grund-foldningen".
En gang imellem må man bruge en blyant eller et andet lidt spidst værktøj til lige at åbne den smalle lomme der går tværs gennem kortet fra top til bund. 
(det lyserøde smalle stykke der stikker ud i både top og bund af posen)



Og så er det ellers bare at gå i gang med at dekorere og lave kort og tags til posen..
Her har jeg leget lidt med nogle skønne stumper papir, men det er jo kun din fantasi der sætter grænser for hvordan dit posekort skal se ud.


 Og her er pose-kortet samlet og klart til at glæde et dejligt menneske.


Tusind tak fordi I kiggede med
og på gensyn her på 
Kreastil


Og husk at I altid kan stille spørgsmål og kommentere både her på bloggen og via facebook hvor I også kan melde jer som læsere af bloggen. 
Jeg bliver så glad for feedback :-)





5 kommentarer:

  1. Sikke da en sød ide. Den skal afprøves en dag. Tak for vejledningen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad mig endelig vide om vejledningen kunne bruges når du får prøvet den af... det kan nemlig være vældigt svært at lave sådan en vejledning fordi jeg jo sidder med "skidtet" i hænderne og mange af "trinene" bare kommer af sig selv:-) hvis der mangler forklaringer eller flere billeder vil jeg nemlig gerne tilføje dem så det bliver lige så let som jeg synes at det er :-)
      Tak for din kommentar og fortsat god dag.

      Slet
  2. Ok har lige fundet dig ☺️ Og nøj står foran et album til min datter og skal da lige ud og finde nogen poser og så se om jeg kan finde ud af det
    Tak for inspiration 👌

    SvarSlet